Personal Trainerin vinkit alkuvuoteen

Joko tammikuun innostus treenaamiseen alkaa laantua? Älä luovuta! Tiesitkö, että on tutkittu ihmisen kyvyn tehdä jotain epämieluista kestävän maksimissaan kaksi kuukautta? Siksi motivaatio treenaamiseen täytyy lähteä oikeista syistä. Sitä ei voi ylikorostaa liiaksi. Mikä tällainen voisi olla sinun motivaation lähteesi? Muista, se täytyy olla sisäistä - ulkoinen ei kanna pitkälle.

Niille, jotka jaksavat vielä mukana kyydissä, haluan antaa mun parhaimmat vinkit helmikuuta varten. Personal trainerin näkökulmasta ja etenkin niihin kompastuskiviin, joihin itse törmään usein työssäni. Motivaatio on se ensimmäinen tärkeä asia tavoitteen kannalta ja erityisesti sen onnistumisen kannalta, kuten yllä mainitsin. Sitä ei voi istuttaa toiselle, sitä ei voi kädestä pitäen näyttää. Se pitää tulla itsestään ja personal trainer tai kukaan muukaan ei voi tehdä sitä kellekään toiselle valmiiksi. Eli osta aina ammattilaisen palveluja vain silloin, jos olet oikeasti valmis tekemään töitä tavoitteen saavuttamiseksi. Muuten kaikki on turhaa. Ammattitaitoiselta henkilöltä saa kyllä toimivat ohjeet, jos niitä noudattaa!

Motivaatiosta, sen laadusta ja tärkeydestä riittäisi asiaa kokonaisen postauksen verran, mutta siirrytään jo muihin vinkkeihin tällä kertaa.. :) Perusasiat kuntoon, kiitos! Ihminenhän on todella monimutkainen kokonaisuus aina pienistä yksityiskohdista suurempiin järjestelmiin. Meidän elimistö on huikea, se tekee töitä koko ajan elämän perusedellytyksien eteen, vaikka emme sitä tiedostaisi.

Ainutlaatuinen, huippuälykäs ja superkestävä moneen muuhun asiaan verrattuna. Kuinka moni kuitenkaan arvostaa tätä? Kuinka moni tajuaa päivittäisessä elämässä, että meille annettu työväline, oma kehomme, on työvälineistä arvokkain? Monet laittavat mielellään suuria summia uusiin tietokoneisiin tai puhelimiin, mutta kehosta tai terveydestä ei ollakaan niin valmiita maksamaan. Miksi?

Terveys on tärkeintä mitä meillä on. Miksi sen tajuaa vasta, kun sen on jollakin tapaa menettänyt? Kaikki valinnat päivästä toiseen vaikuttavat siihen, miten kehomme jaksaa. Sen takia valintojen tulisi tukea kehon hyvinvointia, jotta se pystyy pitkällä tähtäimellä palvelemaan meitä mielekkäästi. Terveyteen vaikuttavat valinnat ovat viimeinen asia, joissa tulisi säästää. Tämän olen itsekin tajunnut vasta muutamien vuosien aikana. Joten panostakaa siihen, omaan hyvinvointiin, laittamalla arjen valinnat kuntoon. Ne eivät pelkästään auta kehoa jaksamaan läpi vuosikymmenten, vaan tukevat tavoitteita, motivaatiota ja treenaamista. 

Arjen perusvalintoihin kuuluu tietysti valinnat koskien ruokavaliota, unta ja terveysliikuntaa. Ravitsemus- ja liikuntasuositukset eivät ole huuhaata, sillä todellisuudessa kaikkien ihmisten suositukset pohjautuvat niihin. Suositus ja pakollisuus ovat eri asioita ja asiassa kuin asiassa on joustovaraa. Ei ole siis kiveen hakattua, että maitoa täytyy juoda ja kanaa syödä. Eihän suosituksissa ole kyse ruuasta itsestään, vaan siitä mitä se sisältää ja toisaalta taas mitä ei. Nykyisin on onneksi olemassa keinoja korvata välttämättömiä ainesosia, kuten amino- ja rasvahappoja tai vitamiineja. 

"Nukkuminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin" -sanonta kuuluu yksiin minun suosikkeihin, koska se on erittäin totta. Oletko koskaan esimerkiksi ihmetellyt, että miksi tunnet itsesi väsyneeksi, jos menit nukkumaan 1 yöllä mutta heräät vasta 12? Se johtuu siitä, että tärkeimmät tunnit unelle ovat alkuillasta ja unten mailla tulisikin olla jo 22 aikoihin. Silloin vaikka heräisi jo kuudelta, saattaa tuntea itsensä paljon energisemmäksi kuin tuossa ensimmäisessä esimerkissä. Määrä ei siis todellakaan korvaa laatua.

Riittävän ja oikeanlaisen unen saanti on itselle kaikista hankalin haaste toteuttaa tässä terveyden tiellä. Olen iltaihminen, koska kehoni tuntuu syttyvän täyteen loistoonsa vasta kello 18 jälkeen. Sitten ei yksinkertaisesti malttaisi mennä nukkumaan. Tässä on vielä paljon opeteltavaa, mutta lupaan panostaa siihen heti kun muuttohässäkkä on takana. Mikä olisi sun lupaus? Onko suurin haasteesi liikunta, ruoka vai uni? Tätä kannattaa pohtia.

Ei ole siis olemassa mitään ihmelääkettä tai pikakuuria, eikä yhden osa-alueen täyttäminen riitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Sen takia saatat törmätä puheeseen pyhästä kolminaisuudesta. Parhaat tulokset saa, kun asioita lähtee muuttamaan vähän kerrassaan. Hyvistä valinnoista ja onnistumisista saa yleensä myös puhtia jatkaa, joka puolestaan tuo rutiinia. Pian rutiini muuttuu arkielämäksi ja hyvät valinnat itsestäänselvyydeksi. Oravanpyörästä voi siten olla myös hyötyä.

Samalla tavalla olen itsekin joutunut opettelemaan kaiken alusta, eikä terveelliset valinnat ole aina olleet helppoja. Minulle kuitenkin kävi niin hyvin, että rakastuin valintoja seuranneeseen olotilaan niin paljon, että niistä tuli tapa elää. Näin ollen omana motivaattorina taitaa toimia terveys ja hyvä olo itsessään. On siis helppo hymyillä!