Pilates osana palautumista

Kehon optimaalinen toiminta on poikkeuksellista. Ne asennot ja tilat, joihin meidän pitäisi kyetä ihan tuosta noin vaan, ovat katoava vara. Usein käytämme kehoamme täysin päinvastaisella tavalla kuin on tarkoitettu. Pilates avaa silmiä sille, miten mikäkin liike olisi hyvä suorittaa keholle lempeästi.

Joku voi olla vahva. Notkea. Räjähtävällä voimalla varustettu tai rakenteellisesti lahjakas. Jokaiselta löytyy kuitenkin jokin heikkous. Pilates auttaa kehoa voimaan hyvin kaikilla osa-alueilla ja tuomaan arkeen lisää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta ja notkeutta.

Suurimmat pilateksen hyödyt 

luonto
Pilates auttaa keskittymään.
  1. Kiireisen päivän jälkeen rauhoittuminen, kehotietoisuus ja hetkeen pysähtyminen rauhoittavat mieltä ja lieventävät stressiä.
  2. Kireyksien ja epäkohtien löytäminen.
  3. Oikeanlainen hengittäminen.
  4. Liikkuvuuden ja liikeratojen parantaminen.
  5. Tukilihaksien käyttö ja syvien lihaksien tunnistaminen sekä aktivointi.

Kehon hallinta, ryhdin parantaminen, kehon luonnollinen liike tai liikkuvuus, haasteellinen harrastus..Lista jatkuu vaan! Hyötyjä löytyy jokaiselle ikää tai sukupuolta katsomatta. Itseäni lajissa kiinnostaa erilainen haasteellisuus ja jatkuva parantamisen vara. Tiivistettynä voisi sanoa, että pilates tekee hyvää sekä keholle että mielelle.

Hyvinvointia ajattelemalla

pilates luonnossa
Kuvat kertovat tarinoita. Tämä kuva sanoo: elä hetkessä.

Jotenkin pilates sopii itselle tosi hyvin, koska se kuvastaa sitä minkälainen tyyppi olen. Välillä olen ihan ympäri seiniä mutta toisinaan tykkään vain istahtaa kivelle ja pohtia asioita niiden kaikilta kulmilta. Yhtenä päivänä haluan keskelle ihmisjoukkoa ja huomion keskipisteeksi, kun taas seuraavassa hetkessä en kestä lausettakaan muilta ja haluan olla ihan vain itseni kanssa. Tällaista on myös pilates, ajoittain todella intensiivista ja dynaamista ja sitten ihan vain hengittämistä kohti kylkiä.

En varmaan koskaan tule tapaamaan toista yhtä pohdiskelevaa mutta samalla niin aikaansaavaa sielua kuin itse olen. Iloisistakin sävelmistä löydän melankolisia, haikeita melodioita ja ne kuljettavat minut kauas pois luoden täysin omaa tarinaa. Joskus en taas kuule yhtään mitään tai ketään.

Siinä missä joku näkee vain ihmisen, nään minä arvet, käännetyt katseet ja silmien taakse piilotetut salaiset toiveet. Siinä missä joku näkee kireän lihaksen, näen minä apua huutavat kudokset, solut ja jänteet. Ja toisinaan en näe yhtään mitään.

Joten pilates sopii kehostaan huolta pitäville, mutta myös heille, jotka haluavat kehittää ajatteluaan. Heille, jotka viihtyvät hetkessä, eivätkä koe sitä tylsäksi tai ahdistavaksi. Heille, jotka haluavat tietää maailman mystiikasta ja ymmärtää, miksi jokin asia tapahtuu. 

Fitness ja pilates 

Gymsharkin vaatteet
Melkein kuin kuuluisi osaksi maisemaa.

Pilateksen aloittaminen oli minulle hyvin tietoinen valinta, sillä valmennukseen palaaminen vaatisi keholta paljon. Halusin harjoittelun tueksi jotakin, joka edistää palautumista, opettaa kehotietoisuutta ja vahvistaa kehoa. Nämä kaikki yhdistyivät tähän lajiin. Harmittaa, että en tajunnut aloittaa aikaisemmin.

Suorien vatsalihasten palautumisessa olennaisessa osassa on oikeanlainen ryhti, syvien lihasten aktivoiminen ja käyttäminen, lantionpohjan aktivaatio sekä rentoutus. Pilates tarjoaa siis liikkeitä, joita ei oikein muuten tulisi tehtyä. Oikeastaan kaiken edellä mainitun pitäisi olla jokaisen ihmisen olemisen perusta.

Treeneihin ja valmennukseen palaaminen on pitänyt toki tehdä rauhassa ja kehoa kuunnellen, mutta erkauman takia olen yrittänyt mennä vielä askeleen edemmäs ja tehdä kaiken mahdollisimman hyvin aina ruokailusta huoltavaan harjoitteluun. Kaikki täytyy tehdä niin, että ne tukevat yhtä tavoitetta. Ja se on erkauman palauttaminen raskautta edeltäneeseen tilaan tai ainakin hyvin lähelle sitä.

Kehon hyvinvointi
Kuvastaa hyvin tuota hetkeä, mielentilaa ja ajatuksia; sydän!

Kahdeksan kerran jälkeen, olen omasta mielestäni jo huomannut kohennusta erkauman koossa mutta tämä voi olla toki myös kuviteltua, sillä erkauma näyttäytyy pikkuisen eri tavalla riippuen siitä, onko esim. juuri syönyt tai rakko täynnä jne. Mitä vähemmän vatsan seinämään kohdistuu painetta, sitä paremman näköinen vatsa on myös ulospäin. 

Tämä matka on ollut uskomattoman pitkä, eikä sille näy loppua. Uskoa ja toivoa en kuitenkaan ole menettänyt, vaan vahva luotto täydelliseen parantumiseen löytyy edelleen. Osittain se on pilateksen ansiota - vatsa tuntuu rautaiselta ja kestää paremmin kovemmissa treeneissä mukana!

Suosittelen kokeilemaan, mikäli pilates kiinnostaa edes hipun verran! :)