Polar A370 Fitnessmittari

Suhtaudun aina pienellä varauksella kaikkiin uusiin hypetyksiin ja kyseenalaistan todella paljon asioita, jos ne liittyvät terveyteen tai hyvinvointiin. Näin on ollut myös sykemittareihin ja urheilukelloihin liittyen. Ensimmäisen kunnollisen hankin vasta ihan äskettäin. Enkä todellakaan seuraa sitä, että montako askelta päivässä kertyy tai onko mennyt pidempi jakso istuen. Tuollaiset asiat ovat itsestäänselvyyksiä, enkä juurikaan tee niillä tiedoilla mitään, koska tavoitteena ei ole laihduttaa.

Polar A370 fitnessmittari

polar a370
Valkoinen väri oli ehdoton kriteeri!

Polar on aina omaan silmään näyttänyt hyvältä ja valkoinen väri oli itsestäänselvyys. Plussaa tämä A370 saa myös sen kapeasta muotoilusta ja kosketusnäytöstä. 

Joskus menneisyydessä juoksin paljon ja ostin tuolloin käyttöön jonkun todella halvan karhun mittarin. Pakettiin kuului sykevyö, koska ranteesta mittaavat eivät olleet silloin vielä yleistyneet. Jaksoin käyttää vyötä pari kertaa, koska sen laittaminen oli todella työlästä, se ei pysynyt paikoillaan ja sain todella syvän arven sen käyttämisestä - oikea pirulainen! Lisäksi eihän sen kanssa voinut tehdä juuri mitään kuntosalin puolella, koska aina se painoi jostain.

Se, miksi minun mielestäni kannattaa hankkia tällainen sykemittari liittyy niihin toimintoihin, joihin emme tietoisesti osaa kiinnittää huomiota. Nukkuminen, sen laatu ja syke. Ne ovat asioita, joista olen erityisen kiinnostunut. Pitkällä aikavälillä data on myös luotettavaa ja antaa yllättävän paljon tietoa kehon tilasta.

polar sykemittari
Normaali leposyke on noin 60 - 80.

Suomessa normaaliksi leposykkeeksi määritellään 60 - 80 väliin sijoittuvat arvot. Omaan korvaan tuo kuulostaa kyllä aika korkealta, sillä yleensä syke on sitä matalampi, mitä parempi kunto. Päivän aikainen leposykkeeni sijoittuukin aika hyvin 60 - 70 välille ja yöllä pyöritään 50 tuntumassa. Nämä ovat sellaisia asioita, joita jokaisen urheilijan tulisi seurata, koska syke kertoo aika paljon palautumisesta tai sen puutteesta.

Fitness on lajina sellainen, että ylirasitus ja ylikunto voivat tulla todella helposti, kun kehoa joudutaan rasittamaan sekä lihaksien että hermoston osilta. Kisadieetillä ruuvia kiristetään ja perusasioista tingitään, joten keho todella tarvitsee sitä, että sen tuntee ja sen viestejä osaa lukea.

"Väitän, että suurin osa kehon ylikuormitustiloista johtuu nimenomaan siitä, että tärkeät asiat jätetään hoitamatta eikä palautumisesta huolehdita tarpeeksi."

Hermoston kuormittaminen vaatii aina todella hyvän palautusprosessin ja sen kanssa leikkiminen johtaa näppien palamiseen. Sen takia ei voi tehdä asioita puolittain - levon, unen ja ruuan täytyy olla optimoitua.

Nyt tilannetta jonkin aikaa seuranneena, osaan jo kertoa että alin sykkeeni yön aikana on yleensä 48 - 60. Jos syke on jäänyt korkeammaksi, tiedän olevani stressaantunut eikä lepoa ole tullut tarpeeksi. Onneksi pystyn kuitenkin vaikuttamaan tilanteeseen vielä omilla valinnoillani.

bikini fitness
Kuva: Hannu Rissanen

Polarin A370 Fitnessmittarin ominaisuuksia

  • mittaa sykkeen ranteesta jatkuvalla syötöllä, jos niin haluaa
  • näyttää kellonajan
  • helppokäyttöinen ja selkeä
  • oma sovellus pidemmän ajan seurantaa varten
  • akku kestää hyvin
  • askeleet, kulutetut kalorit ja aktiivisuus näkyvät helposti
  • valmiit urheilumodet eri lajeille
  • vedenkestävä

Eli toisin sanoen se sisältää kaikki tarvittavat ominaisuudet ja sopii erityisen hyvin fitness-harrastajalle. Ja on tuo ulkonäkö todella siron miellyttävä moneen muuhun malliin verrattuna. Ranneke on myöskin hyvän tuntuinen - ei hankaa eikä hiosta.

Tänään koittaakin valmennuksen ensimmäinen treeni, joten sykettä saa alkaa syynätä tarkemmin ja sen lisäksi täytyy vielä raportoida valmentajalle. Mittari helpottaa asiaa huomattavasti.