Ruokavalion kulmakivet - nämä asiat kuntoon!

Valmentajana lähellä sydäntä on erityisesti elämäntapamuutosten tekijät sekä painonpudottajat. Lemppariaiheisiini kuuluukin ehdottomasti paasaaminen ruokavaliosta ja sen tärkeydestä, joten kokosin teille muutaman kulmakiven, jotka on hyvin tärkeitä muistaa monipuolisessa ja täyspainoisessa ruokailussa!

homemade aasialainen wokki!
  1.  Peruslautasmallihan menee hyvin yksinkertaisesti niin, että valitaan 1/4 hiilihydraatteja, 1/4 proteiinia ja 1/2 kasviksia. Hiilarit kannattaa koostaa perunasta, bataatista tai riisistä ja vaihtelu tuo mielekkyyttä ruokailuun. Proteiinit voi sitten kerätä kalasta/kanasta/lihasta/jne. Ruokailusuositukset muuttuu itseasiassa koko ajan ja lautasmallejakin päivitetään aina kun koetaan sille olevan tarvetta. Nykyisin ei suositella esimerkiksi liiallista naudanlihan käyttöä. Itse en perusta ihan hirveästi tuommoisille lautasmalleille ja suosituksille. Ydin on siinä, että tarvittavia ravintoaineita tulee laadukkaista lähteistä, riittävästi ja sopivin väliajoin. 
  2. Kasvikset ja vihannekset ovat erittäin hyviä vatsan täydentäjiä ja sen takia ne on järkevää kerätä vähäkalorisista vaihtoehdoista, kuten porkkana, parsakaali, kukkakaali, tomaatti, kurkku, paprika, salaatti ja muut samanmoiset. Uskaltaisin melkein väittää, että niitä ei voi syödä liiaksi, joten kannattaa hyödyntää kasviksia myös välipaloilla ja iltapalalla mahdollisuuksien mukaan. Etenkin suippopaprika on tosi hyvänmakuinen!
  3. Rasvat on sellainen juttu mikä joitakin hirvittää jostain syystä. Karu totuus on kuitenkin, että elimistö tarvitsee toimiakseen myös niitä rasvoja - hyvistä lähteistä jälleen kerran. Totta on kuitenkin myös se, että 1 gramma rasvaa sisältää energiaa 9 kalorin verran, kun hiilareissa ja protskuissa sama lukema on 4 kaloria/1g. Rasva ylittää siis jopa alkoholin kalorimäärän, joten on varmasti ymmärrettävää, miksi rasvoja tulee käyttää oikeaoppisesti.
  4. Ihminen tarvitsee kuitupitoista ravintoa, jota saa muun muassa aiemmin mainituista kasviksista. Myös hedelmien ja marjojen syöntiä suositellaan. Hedelmäsokeri ei kuitenkaan ole niin hyvää mitä saattaa kuvitella ja monet hedelmät sisältävät enemmän energiaa kuin marjat. Sen takia itse suosin mieluummin marjoja kuin hedelmiä!
  5. Yksinkertaisuus ja maalaisjärki. Ei tarvitse olla syömättä maitotuotteita. Ei tarvitse noudattaa jotain erikoisruokavaliota. Ei tarvitse hifistellä superfoodeilla tai vähillä hiilihydraateilla. Suuri osa markkinoilla olevista terveystuotteista on oikeasti markkinointikikkoja, joilla yritetään luoda ihmisille tarpeita, jotka voidaan täyttää ihan normaalilla perusruualla. Totta kai esimerkiksi superfoodit on terveellisiä ja täynnä hyödyllisiä aineita mutta ne ovat myös hinnaltaan kalliimpia. Fiksusti voi syödä myös edullisesti mutta silti täyttävästi ja monipuolisesti. 

Nämä vinkit ei tietenkään sovi erikoisryhmille tai jollekin jolla on tietty tavoite mutta perusruokailuissa toimii paremmin kuin hyvin. Ei siis välttämättä tarvitse miettiä varsinaista energiansaantia, koska näillä vinkeillä se pysyy kurissa ja samalla keho saa kaiken mitä se tarvitsee. Ja täytyy myös muistuttaa, että kun syö noin 90% ajasta oikein niin lopun 10% voi jättää hyvällä mielellä herkutteluun. ;)

Loppuun vielä muutama ekstravinkki (:

+ älä ikinä käytä kylmäpuristettua öljyä paistoon

+ et tarvitse minkäänlaisia monivitamiineja, jos syöt edellä kuvatun mukaisesti 

+ D-vitamiini on kuitenkin perusteltu lisä

+ kotona tehty ruoka on monesti parempaa ja terveellisempää kuin ravintolassa. Ylempänä kuvassa meidän kotitekoinen aasialainen wokki, joka oli tosi maukasta mutta myös terveellisempää kuin esim. kiinalaisessa ravintolassa