Suhteeni ruokaan kisavalmennuksen alussa

Moni varmasti miettii minkälaista ruokavaliota noudatetaan kisoihin kuuluvassa dieetissä, mutta samalla yhtä moni unohtaa kuinka tärkeä on ruokavalio silloin, kun hankitaan sitä muotoa kroppaan kasvattamalla lihasta. Yleensähän tätä vaihetta kutsutaan off-kaudeksi ja se on ajallisesti ennen dieettivaihetta. Voidaan puhua myös massakaudesta tai bulkista, mutta itse vältän noita nimiä. Liitän ne mieluummin enemmän lihasta vaativiin lajeihin, kuten body fitness tai ihan classic bodybuilding. Anyhow, ajattelin nyt dieetistä jauhamisen sijaan keskittyä tähän rakennuskauden alun ruokavalioon, sillä se on ajankohtaista minulle juuri nyt.

Nythän syödään. Paljon. Ruokaa. Nyt ei olla dieetillä mutta bikini fitness -sarjassa ois hyvä pysyä lähellä kisapainoa ympäri vuoden, koska ollaan niin sanotusti kevyessä sarjassa ja kannattaa ajatella pidemmällä tähtäimellä. Sen takia en voisi liikaa korostaa sitä, että mitä syödään.






Kun sain valmiin ruokavalion, niin kaksi ajatusta nous heti päällimmäisiksi.. Ruokavalio ei sisällä ollenkaan leipää, mutta kanaa sitäkin enemmän. Olin tietysti kauhuissani, koska oon maailmanluokan pahin leipähiiri. No nytpä ei olla leipää syöty ollenkaan ja olo on tosi hyvä ollut. Maha ei oo turvonnut ja ilkeä pöhötys on poissa. Tietysti arvelin näin käyvän, sillä turha ottaa leivästä ns. tyhjiä, huonoja kaloreita. Tärkeetähän on just se, että ravinto tukee lihaskasvua ja muitakin tavoitteita. Ja mitä kanaan tulee, niin oon oppinu syömään sitä vasta hiljattain ja matka ei oo ollu ihan helppo :D Nykyisin on kuitenkin nouseva rakkaussuhde kanafileisiin !


 
Mutta juu, ruokaa on paljon ja määrä saattaa näyttää hurjalta mutta se tosiaan on tiivistä ja verrattuna siihen, että mitään ylimääräistä ei ruokavaliosta löydy niin se on suhteutettuna sama. Suurin totuttelu aika on ohitse ja yllättävän hyvää ja maukasta ruoka onkin ollut, ei pahemmin nälkä kaiverra. Käytän mausteita todella reilusti ja pyrin välttämään kastikkeita, vaikka niitäkin saisi aina päivän toisella pääaterialla nauttia. Ajattelin kuitenkin suoraan ottaa sen linjan, jota on myöhemmin helppo noudattaa myös dieetillä.

Syöminen on siis vapaampaa nyt. En kuitenkaan aio käyttää vapaasyöntipäiviä kuin erikoistapauksissa. Valmentajan ohje on ollut, että kerran viikossa voi huoletta vapaamman päivän pitää ellei nyt ihan överiksi aio vetää. Tässä vaiheessa joku saattaa miettiä, että miksi sitten täytyy noudattaa jotain ruokavaliota niin tarkoituksena ei tietenkään ole sitä ylimääräistä rasvaa kerätä ihan mahdottomia määriä. Peruskaavahan on: jotta lihas kasvaa --> plussa kalorit --> kertyy samalla ylimääräistä rasvaa. Sen takia on tietyt raamit ruokailulle ja itse voin paljastaa, että tällä hetkellä esimerkiksi minulla kaikki tavara menee vaa'an kautta. Syy siihen on, että oppisin hahmottamaan oikeat määrät, sillä alussa haetaan pohjaa kaikelle. Minulle se sopii hyvin, koska projektin otan tosissaan ja olen siinä heti täysillä mukana. Itsellä on se etu tällä hetkellä, että olen melko lähellä kisapainoa jo valmiiksi, tai siis, ei ole hirveästi ylimääräistä rasvaa kropassa. Eli ei tosiaankaan vedetä kauheita bulkkeja täällä! :D

Positiivisia yllätyksiäkin on ollut. Päärynä on yksi sellainen juttu, joka olikin paljon maukkaampaa mitä olin kuvitellut ja sitä meneekin aika paljon tulevien viikkojen aikana. Lisäksi, illan paras hetki on ehdottomasti cashew pähkinät joka ikistä grammaa myöten! :D Nykyisin saakin melkein koko ajan olla syömässä tai sitten valmistamassa ruokaa. Suositeltavaa on valmistaa isoja määriä kerralla mutta jotenkin aina ajauduin tekemään aterian kerrallaan.

Rehellisesti voin sanoa, että mitään ylimääräistä ei tee mieli ja ruokailut ovat oikeastaan helpompia kuin koskaan, tarkoitan - miten voisi epäonnistua kun on valmiit ohjeet? Robottimaisesti vain seuraa niitä niin ei voi mennä pahasti metsään.

Sellaisessa "ruokahelvetissä" elellään jonkin aikaa. Tää on oikeestaan aika mukavaa. Lepposta. Huomenna, tai ainakin heti kun ehdin, palaan kirjoittelemaan muutamista ongelmakohdista, jotka on tullut yllättäen vastaan valmennuksen alaisuudessa.

~T