Tiesitkö näitä faktoja?

Monilla on tässä vaiheessa menossa se "uusi vuosi, uusi minä" -projekti, joten käydääs läpi muutama fakta liittyen kehoon, sen toimintaan ja treenaamiseen. ;)

1. Jos toiveena on rasvanpoltto ja lihaksen kasvattaminen, niin kuinka toimia? Voidaan aloittaa siitä, että tuliko vuoden vaihteen tienoilla syötyä yli sietorajan? Vai häiritseekö "lihaksittomuus" enemmän? Ensin täytyy siis päättää mitä halutaan keholle tehdä, sillä rasvanpolttaminen ja lihaksen kasvattaminen eivät onnistu samanaikaisesti. Tästä(kin) löytyy tietysti muutamia poikkeuksia.. Mutta jos hauis ei ole ihan vielä niin iso kuin toivoisit ja massa on valahtanut käden alapuolelle, niin sanoisin, että oman mielenrauhan vuoksi on helpompaa aloittaa karistelemalla muutama ylimääräinen gramma rasvaa. :) Kehonmuokkaus ei ole ikinä helppoa tai nopeaa ja sen takia kärsivällisyys on paras ominaisuus, jonka voit omistaa. Tai sitten yksinkertaisesti opetella! 

näin vai...

2. Tiesitkö, että rasva ei pala, jos kortisolihormoni on liian korkealla? Tämän hormonin toinen nimi on stressihormoni, joka kuvastaa hyvin sitä tosiasiaa, että stressi ja kuntokuuri eivät sovi yhteen. Läskistä, painosta tai peilikuvasta on siis turha stressata, koska se ei auta yhtään, päinvastoin. Monesti ihminen aiheuttaa itselleen kunnon oravanpyörän stressatessaan edellä mainittuja asioita. Paljon tärkeämpää on hyvä olo ja iloinen mieli, jotka yleensä tulevat esimerkiksi puhtaasta ruuasta jo itsekseen, koska oikeilla ravintoaineilla jaksaa paremmin ja olo on virkeämpi. 

näin? ei kumminkaan oikeastaan!

3. Kellonajalla on myös väliä mitä tulee treenamiseen. On sanottu, että ihmiset ovat hermostoiltaan erilaisia. Toiset saavat virtaa aamutreeneistä koko päiväksi, kun toiset taas väsyvät siitä turhaan eivätkä tunne enää energisyyttä. Kumpaan ryhmään sinä kuulut? Opettele kuuntelemaan omaa kehoasi ja rytmitä treenejä sen mukaan. Liian myöhään illalla treenaaminen ei ole kuitenkaan hyväksi, sillä kropan tulisi valmistua unipuuhiin ja yö on tarkoitettu nukkumiseen. Optimaalinen kehitys tapahtuu optimaalisilla ajoilla. Kuulin joskus, että parhaat treeniajat olisivat 3, 9 ja 11 tuntia heräämisestä, riippuen toki mihin aikaan on herännyt. Tässä tarkoitan ns. normaalia päivärytmiä joka valitettavasti esim. vuorotyöläisiltä puuttuu kokonaan.

4. Rasvanpalamisesta vielä sen verran, että rasva ei pala kohdennetusti jostain alueelta, vaikka kuinka sitä toivoisi. Tällä tarkoitan sitä, että on ihan sama teetkö 10 vai sata vatsalihasliikettä, niin se rasva ei pala sieltä sen tehokkaammin/tehottomammin. Tässäkin ihmiset ovat erilaisia ja toisilta rasva lähtee ensiksi pepusta, toisilta taas käsistä ja niin edelleen. Perimä vaikuttaa jonkin verran. Perusteet ovat kuitenkin aina ruokavaliossa ja oikeanlaisessa liikunnassa/harjoittelussa. Ja ennen kaikkea siinä ravinnossa!

5. Mitä nopeammin kärsimys on ohi, niin sitä parempi? Treenaamisessa tämä ei valitettavasti päde ollenkaan, sillä mitä kauemmin liikkeen eksentrinen eli jarruttava vaihe kestää, niin sen raskaampi liike on ja sitä enemmän työtä lihakset tekevät. Aina ei siis tarvitse leikkiä painojen kanssa saadakseen treenin rankkuutta kasvatettua. Liikettä ei siis missään vaiheessa "löräytetä" alas.

6. Levon merkitys on varmasti kaikille jo tiedossa mutta oletko ikinä miettinyt miksi se on niin tärkeää? Treenaaminen on aina "stressi" keholle, joka aiheuttaa lihaksiin mikrovaurioita. Nämä vauriot pyritään korjaamaan levossa, jolloin lihakset ovat vahvempia kuin ennen treeniä. Siitä tulee sanonta: lihas kasvaa levossa. Näitä mikrovaurioita tarvitaan, jotta kehitys voisi jatkua. Puhutaan käsitteestä superkompensaatio eli ylikorjaantuminen. Tähän tarvitaan levon lisäksi oikeanlainen ravinto, ja tietysti itse treeni. Pähkinänkuoressa: superkompensaatio mahdollistaa aiempaa kuntotasoa paremman kunnon. 

 

Pt-koulutus