Treenaaja, näin ylläpidät motivaatiota x7

Edellisessä postauksessa huomautin syksyn saapuneen. Sen myötä saamme osaksemme myös pimeät illat mutta erityisesti ne pimeät aamut. Jokainen suomalainen varsin tietää sen tunteen, kun herätyskello soi kuudelta ja siinä pimeyden syleilyssä, viileässä huoneessa peiton lämpö ja pehmeys ovat kaksi ainutta asiaa, jotka haluat elämääsi - kunnes karu totuus iskee ja kymmenennen torkutuksen jälkeen raahaudut kahvipannun luo. Jep jep, we all know that part.

Sen takia etenkin syksy on hyvä aika tehdä pieni katsaus siihen, että mistä sä motivoidut? Mikä laittaa sut jaksamaan? Mistä saat voimaa tehdä töitä tavoitteen eteen? Samalla tämä on sitä aikaa, kun kesän jälkeen ihmiset valtaa hulluna kuntosalit mutta motivaatio karkaa heti kahden ensimmäisen viikon jälkeen. Siksi, kysyn sinulta: Mikä sinua motivoi ja miksi?

Aina ei kiinnosta

Fitnessurheilijana ja personal trainerina elämä painottuu hyvin läheisesti kuntosalille, valmentamiseen ja treenaamiseen. Se ei silti tarkoita, ettäkö olisin joku superhero ja jaksaisin painaa yliluonnollisella tavalla menemään. Kerron salaisuuden. Kyllä meilläkin on välillä motivaatio hukassa. Kyllä minuakin joskus väsyttää. Ja kyllästyn välillä normaaliin inhimilliseen tapaan. Sen takia jaan teille parhaat vinkit motivaation palauttamiseen ja ylläpitämiseen.

1. Motivaation luonne

Kysyin tuolla ylempänä motivaatiosta, koska kaikki motivaatio ei ole välttämättä tehokasta. Tavoitteesta riippumatta, motivaation tulisi lähteä sisäisistä syistä ulkoisten sijaan. Into ja halu tehdä jotakin ei kestä, jos motivaation alkuperä perustuu pinnallisuuteen. Tätä voi havainnollistaa vaikka seuraavalla esimerkillä. Haluat laihduttaa, koska tunnet olosi sairaaksi ja lääkäri on huomauttanut ylipainon olevan riski terveydelle. Haluat muuttaa elintapojasi terveellisimmiksi, koska haluat voida hyvin ja kohdella kehoasi paremmin. Vai, että haluat laihduttaa, koska naapurin Liisa näyttää paljon paremmalta Leviksen farkuissa kuin sinä itse. (Miksi puhutaan aina Liisasta tai Pekasta.. :D) 

2. Seuraa kehitystä

Tällä voinkin sitten perustella ne lukuisat saliselfiet ja muut kuvat, jotka niin kovin ärsyttävät joitakin kanssatreenaajia. Henkilökohtaisesti saan enegiaa jatkaa eteenpäin ihan vain siitä, että näen kehitystä omilla silmillä. Koska oma silmä kuitenkin sokeutuu helposti, eikä vaakakaan aina näytä todenmukaisia lukuja, kuvat ovat todella hyvä keino nähdä työn tulokset.

3. Muistuta itseäsi

Ihmisen aivot ovat toki yhdet viisaimmista ja kehittyneimmistä mutta silti ne unohtavat tärkeitäkin asioita. Niitä tarvitsee muistuttaa välillä konkreettisilla asioilla, jotta motivaatio pysyy yllä. Vähättely kun on yksi aivojen viisas mekanismi, kun mieli alkaa taistella vastaan. Yleensä ensimmäinen sotakirves heilahtaa vastalauseena silloin, kun tekeminen pistää mielen tai kropan koville.

Tämä asia on korostunut varsinkin omassa erkauman palauttamisprojektissa, sillä kun sitä ei nää tai ajattele, sen merkitys alentuu mielessä, vaikka tietää että sen parantaminen on edelleen todella tärkeää. Erkaumaharjoitukset on tylsiä. Ehkä niitä kaikkia ei tarvitse tehdä. Tein eilen jo noin hyvin noin monta, tänään ei tarvitse. Mieli alkaa tehdä temppujaan mutta sille ei saa antaa periksi. Konkreettisena muistuttamiskeinona voi toimia esimerkiksi kuva tai haittavaikutuksien kertaaminen.

4. Voimaannuttaminen

Pohdi, keskustele, ympäröi itsesi samanlaisilla tyypeillä! Älä eristäydy puurtamaan yksin, sillä silloin helposti mieli ottaa vallan ja punainen pieni paholainen liimautuu olkapäälle suoltaen törkyään jatkuvalla syötöllä. Saat energiaa ja voimaa samanhenkisistä ihmisistä, jotka samalla tukevat ja ymmärtävät.

5. Uudet (treeni)vaatteet

Mikäpä olisikaan parempi tapa saada peppu pois sieltä lämpimän peiton alta kuin uudet upeat treenivaatteet? Tämä toimii itselläni joka ikinen kerta ja oikein sormet syyhyää, että pääsisin pukemaan vaatteet ylleni ja treenaamaan. En tiedä mikä taika siinä on, mutta toimii aivan varmasti.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että joka päivä pitäisi ostaa uudet vaatteet mutta varmaan you got the point.

6. Rangaistus vs. palkitseminen

Psykologian ammattilaisten sekä kiistelty että puollettu aihe kautta aikojen. Kumpi toimii paremmin? Onko niitä hyvä käyttää? Sanoisin, että jokainen voi testata, mikä toimii itselleen parhaiten. Kovan suorituksen jälkeen, en lähtisi ensimmäisenä rankaisemaan kehoa lisää, vaan palkitseminen toimisi siinä tilanteessa paremmin. 

Rangaistuksen pelko vai palkinnon odotus? Harkitusti kumpaakin voi käyttää motivaation apuna, kunhan ei mene liiallisuuksiin.

7. Palauttelu

On hyvä muistuttaa itseään (ja niitä aivoja) myös siitä, että miksi hommaan lähti alunperinkään? Miksi haluan tätä? Onko tämä oikeasti kaiken sen arvoista? Mä yksinkertaisesti rakastan kehittää itseäni pelkällä ajattelun voimalla, jota kannattaa hyödyntää myös motivaation kanssa. Fitnessurheilijan dieettielämä on varsinkin sellaista, että ruokavaliota tulee noudattaa, jos mielii tavoitteeseen pääsyä. Sellaisissa tilanteissa voikin kysyä itseltään, minkälainen olo minulle tulee jos "teen väärin"? Hyödynkö siitä? Mitä tunnen sen jälkeen? Ajattelun voima on oikeasti pelottavan tehokasta, jos sitä osaa käyttää ja samalla tulee vahvistettua luonnetta. Kokeilepa vaikka!

Nämä kaikki liittyi kirjoittajalle tyypillisesti urheiluun tai liikuntaan mutta en näe syytä etteikö näitä voisi hyödyntää muuallakin. Näytetääs näillä syksylle sitä pisintä sormea ja buustataan motivaatiot huippuunsa!

P.s. Mulla alkoi aivot raksuttaa niin vauhdikkaasti, että lista olisi vaan jatkunut ja jatkunut esimerkiksi unella ja ravinnolla mutta toivottavasti kaikki tietää niiden merkityksen osana urheilua. :)