Vinkkejä Kroatiassa matkailuun

Kahden Dubrovnikissa vietetyn yön jälkeen keräsimme tavarat ja hyppäsimme mustaan peltipurkkiimme tarkoituksena jättää Dubro taaksemme ja suunnata kohti Splitiä. Lähdettiin tien päälle taas ilman tarkempaa suunnitelmaa. Sen tyyppinen matkailu onkin todella helppoa Kroatiassa, koska tosiaan, majapaikkoja löytyy pienemmistäkin kylistä, samoin kauppoja sekä ruokapaikkoja. Omalla kokemuksella majapaikat ovat myös siistejä, koska paikalliset elävät hyvin pitkälti turistien tuoman rahan kautta. Splitiin ajaessa täytyy muuten ylittää Bosnia-Hertsegovinan raja ja Kroatialla on käytössä myös moottoritie verot, jotka kannattaa muistaa, jos auton kanssa matkustaa.

Mielestäni oli todella vapauttavaa matkustaa täysin oman mielen mukaan ilman aikatauluja ja täysin lukkoon lyötyjä suunnitelmia. Olin erittäin positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka siisti paikka Kroatia onkaan - olin kuvitellut sen samanluokkaiseksi Venäjän kanssa. Väärässä olin onnekseni. Hanavesi on täysin juotavaa kautta maan (vaikkakin emme uskaltaneet sitä juoda:D), ihmiset puhuvat todella hyvin englantia ja sillä pärjää mainiosti. Useimmat opasteet ja kyltit olivatkin myös englanniksi, joka tietysti helpottaa turistina oloa. Sairaaloita löytyy hyvin, joka toi tietynlaista turvaa, jos olisi sattunut jotain. Ruoka oli todella hyvää oikeastaan kaikkialla mihin mentiin. Dubron rajojen ulkopuolella syöminen oli edullista. Esimerkiksi jossain paikassa X matkamme varrella, erittäin maukas ja täyttävä pasta-annos leipineen ja salaatteineen maksoi vaivaiset 6 euroa. Suosittelen kokeilemaan erilaisia risottoja, itse pidin kovasti ainakin valkoisesta risotosta. En kuitenkaan ollut tarpeeksi rohkea maistaakseni mustaa risottoa joka sisältää "cuttle fishiä". Yritettiin tuota googlailla mutta ei oikein päästy perille siitä, että mitäs hittoa se onkaan. Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin jonkinlainen mustekalantyyppinen?? Mene ja tiedä.. :D

Jättipizza, jonka puoliksi syöminen teki tiukkaa.. :D

Löydettiin aivan ihana rantabaari-ravintola täysin vahingossa, kun epätoivoisesti yritettiin saada ruokaa vappuna, jolloin suuri osa paikoista oli kiinni! Harmi etten pistänyt sen nimeä muistiin, se oli todella viihtyisä. Tilattiin super nälissämme ja kiukkuisina tuollainen jättipizza puoliksi ja huhu. Tehtiin töitä sen syömiseksi, koska ei haluttu jättää sitä palaakaan hukkaan, niin hyvää se oli. Ehkä elämäni parasta pizzaa eikä ollut hinnalla pilattu, sillä maksoi vaivaiset 95 kunaa eli noin 13,5 euroa. Yleisesti Kroatiasta muuten sellainen juttu, että alkoholi on siellä lähes halvempaa kuin vesi, jos miettii että mitä tahtoo juoda ruuan kanssa. 0,5 litran tuoppikin oli vain jotain 2 euroa. Syöminen on edullista myös siinä mielessä, että tippiä ei tarvitse jättää (paitsi hienommissa paikoissa), vaikka me taidettiin kyllä jättää joka kerta.

vesisateessakin paikka oli ihana
Öinen Split
mä ihastuin Kroatian palmuihin ja nimesin ne ananaspalmuiksi

Split on puolestaan todella iso kaupunki ja siellä on hyvät ostosmahdollisuudet (Mall of Split). Yövyttiin taas kaksi yötä tuolla ja paikaksi valikoitui Villa Simoni, josta pääsi kävellen kaikkialle ja vihdoin voitiin jättää auto hetkeksi parkkiin. Simonissa saatiin käyttöömme parveke ja keittiönurkkaus. Kokkailtiin hyvää ruokaa ja nautittiin Splitistä täysillä. Käytiin myös hieronnassa, joka oli ihanan rentouttavaa. Tunnin hieronta oli alle 30 euroa. Vietettiin kaksi päivää aamusta iltaan tutkien kaupunkia ja käytiin muun muassa Bell Towerissa ja tietysti rannalla. Auringon laskettua oli ihana kävellä takaisin Villalle, tehdä iltapala, istua hetkinen parvekkeella ja sen jälkeen nukahtaa.

Split Bell towerista
Vihdoin towerin huipulla

Tuonne Toweriin piti siis itse kiivetä todella todella jyrkät portaat, joten onneksi jalkatreenistä oli kerennyt jo kulua jonkin aikaa :D Meille kävi myös niin, että kun ensi kerralla yritettiin päästä sinne, oli siellä kirkossa jumalanpalvelus kesken ja oli erittäin noloa häiritä sitä. Seuraavana päivänä koitettiin uudestaan ja päästiin kiipeemään ylös. Sisäänpääsy torniin oli 20 kunaa eli 2-3 euron väliin.

aamu ja ihana aurinko
näkymä parvekkeelta

Hyvien kelien helliessä meitä, haluttiin päästä myös rannalle, jonne myöskin päästiin kätevästi kävellen. Ranta sijaitsi melkeinpä Simonin vieressä, joten oltiin onnistuttu todella hyvin sijainnin kannalta.

ihana meri <3

Kiivettiin tollaselle jännälle kivelle, joka oli oikeesti melko korkea (näkyy ylemmässä kuvassa taustalla) ja räpsittiin turistihenkeen muutama kuva. Rannan nimeä en muista tarkalleen, ehkä Base tai Bace, mutta kyseessä ihan hiekkaranta rantabaareineen ja vesi oli matalaa todella pitkän matkaa. Sopii siis myös lapsien uiskennella tuolla.

Split on täysin eri henkinen kuin Dubrovnik mutta viihdyttiin molemmissa paikoissa oikein mainiosti ja päivät meni todella nopeasti. Mun on pakko jakaa matkakertomus vielä yhteen erilliseen postaukseen, koska en halua että tästä tulee liian pitkä ja rasittava lukea. Kerettiin tuonkin jälkeen kokea kaikkea mahtavaa, joista kirjoittelen myöhemmin vielä jossain muodossa. :) Suosittelen ehdottomasti tuota Villa Simonia yöpaikaksi, jos Splitissä matkustelee ja ei halua mennä hotelliin. Äh, tulee ikävä takaisin tuonne, kun katselee näitä kuvia. Oli ihan huippureissu!