Budapest day two 2/4

Herättiin tänään koko poppoo jo hyvissä ajoin aurinkoiseen päivään. Kömmittiin yökkäreissä omaan keittiöön ja valmistettiin aika englantilaishenkinen aamiainen munineen ja pekoneineen. Helppoa kyllä kun saa itse tehdä tukka takussa juuri sellaisen aamiaisen kuin haluaa ja tytöllekkin sai suht samaa kuin on tottunut kotona syömään.

Tuhdin aamiaisen ja hiusten harjausten jälkeen lähdimme metsästämään sitä hop on hop off- bussia. Ostimme jo eilen liput jotka ovat voimassa 72h ensimmäisestä käyttökerrasta. Lipuille jäi hintaa 21€/hlö, lapsi menee toki ilmaiseksi. Löysimme pysäkin ihan hotellin kulmilta, mutta sitten alkoikin se oikean firman bussin metsästys. Kohdallemme sattui alkuun kolme väärän firman bussia ja mies oli jo hetken valmis lähtemään kävellen kohteeseen, mutta onneksi se oikea tuli melko pian. Kuulokkeilla saimme vielä suomenkielistä selostusta eri nähtävyyksistä. Kuubassa ollessamme kuljimme myös hop on hop off- busseilla, mutta ne olivat vain turistien kuljetukseen paikasta a paikkaan b. Niissä ei ollut selostuksia yms. Tämä oli nyt ensimmäinen kerta tällaisella opastetulla "retkellä". Tyttö nukahti melko pian syliini joten kiersimme rauhassa useamman nähtävyyden. Paljon oppi Budapestin historiasta, mutta ehkei tuollaiset ole kuitenkaan meitä varten.

Jäimme pois kyydistä Budan puolella ja kävelimme Gellert-hegy vuoren huipulle ottamaan valokuvia. Yläkuvassa oikeassa kulmassa Buda jää vasemmalle puolen Tonavaa ja Pest oikealle. Patsas on vapaudenpatsas nimeltään Citadella. Lounaaksi vedettiin hiukan pottuja, makkaraa sekä kaakaota. Kuvia klikkaamalla saat niistä isompia.

Hyppäsimme jälleen bussiin ja suuntasimme alas vuorelta Fovam Ter kauppahalliin. Muutama kuva matkan varrelta ennen hallia.

Kauppahalli oli valtavan kokoinen, mutta aika täynnä sitä samaa tavaraa myyjä myyjän perään. Oli marjat/vihannekset, lihat ja sitten mausteiden/hunajan myyjät. Yläkerrasta löytyi vaatetta, posliinia sekä tilpehööriä jos jonkin näköstä. Mua alkoi ihan hirvittää, enkä osannut ostaa yhtään mitään muuta kuin rasian vadelmia. Hyvä puoli hallissa oli se ettei kukaan tyrkyttänyt mitään vaan sai ihan rauhassa katsella mitä halusi.

Halli kierrettyämme kävelimme etsimään ruoka paikkaa. Mies pisti pitsa vainun päälle ja bongasikin heti italialaisen ravintolan jonne meninne pitsalle. Tyttö sai annoksen pasta bolognesea, hyvin maistui kaikille.

Kuvut ravittuna oli hyvä jatkaa matkaa joulumarkkinoille. Ihastelimme näyteikkunoita ja löysinkin satumaisen kaupan nimeltään Philanthia. Siis niin ihanan, että hoin hiljaa päässäni koko ajan wau, ihana, ihana toiki ja toi. Liikkestä ei saanut sisältä ottaa kuvia, harmi. Siellä oli kaikenlaisia joulukoristeita, pienen pienistä jättiläismäisen isoihin. Tuntui kuin olisin astunut satumaahan. Ehdottomasti kannattaa mennä käymään. Hintatasoltaan melkoisen kallis, mutta jotain sieltä olisi löytynyt omalle kukkarollekin. Oikean yläkulman kuva on Philanthian näyteikkunasta, joka ei ihan tee oikeutta itse kaupalle. Muut kuvat muista ihanista putiikeista.

Ikkuna shoppailun jälkeen oltiinkin jo tallustettu joulumarkkina alueelle ja ihastelu jatkui. Ilta alkoi jo kunnolla hämärtää ja jouluvalot pääsivät oikeuksiinsa, harmi vaan kun ne ei kameralle välity todenmukaisesti.

Käytiin ostamassa tuliaisia ja hotwinet joita kävelimme nauttimaan Tonavan rantaan. Siinä se päivä meni hujauksessa ja tutkiessa paikkoja. Huomenna olisi tarkoitus ottaa aikainen startti ja suunnata eläintarhaan ihastelemaan eläimiä. Siitä lisää sitten huomenna.