Tuorepuuro, johon ei voi olla rakastumatta

Aamut on mun heikkous, kun tarkastellaan syömistä. Aivan liian usein unohdan koko aamupalan, typerää, tiedän. Tämä huono tapa sai alkunsa siitä, kun mun piti aloittaa kilpirauhaslääkitys. Kun kaiken aamuhälinän jälkeen aion alkaa syömään, muistan kilpirauhaslääkkeen. Otan sen ja alan touhuta jotain, kilpirauhaslääkkeen jälkeen kun ei saa syödä heti. Aivan liian usein käy niin, että seuraavan kerran havahdun aamupalaan sitten, kun laitan lapsille lounasta. Lasten jälkeen tahtoo muutenkin olla usein niin, että muistan kyllä ruokkia ja huolehtia heidät, mutta itseni unohtelen lahjakkaasti. Olen yrittänyt saada aikaiseksi tähän muutosta ja löytänytkin muutaman helpon aamupalan, joiden avulla myös minä söisin hyvin. Yksi muutoksen helpommaksi tekevistä jutuista on tää tuorepuuro, nam!

 

Kookosmaitoa ostaessa kannattaa vilkaista hieman ainesosaluetteloa. Osaan niistä on lisätty paljonkin kaikennäköistä, jolloin se on kaukana oikeasta kookosmaidosta.

Kun kävin kosmetologilla muutama viikko sitten, hän kertoi minulle löytäneensä tuorepuuron ohjeen, joka on mielettömän hyvä. Päätin kokeilla, muutimme siskoni kanssa reseptiä hieman ja voi juku, kuinka hyvää se on! Tää ohje auttaa mua aamuisin syömään kahdella tavalla: kun jääkaapissa on jotain valmista, on helpompaa aloittaa syöminen ja jos se valmis aamupala on niin herkullinen kuin tämä, sen kyllä muistaa syödä! Tämän tekeminen on vielä naurettavan helppo, joten tuorepuurosta tuli ehdottomasti banaanilättyjen ja kauraisen smoothien rinnalle sellainen helppo, herkullinen ja terveellinen syötävä aamu- ilta- ja välipaloille. Tämä on sellainen hyvä peruspohja, jota voi tuunata loputtomasti. Ja mikä parasta: valmistuu aivan itsekseen yöllä.

Tarvitset:

 

4 dl kookosmaitoa   

2 dl kaurahiutaleita

2 rkl chia-siemeniä

1 tl kanelia

1 tl kardemummaa

 

Sekoita ainekset ja laita kannelliseen astiaan jääkaappiin, anna olla yön yli. Lado päälle hedelmiä, marjoja tai pähkinöitä, mitä ikinä haluatkin. Nauti, nauti! Tällä ohjeella puuroa tulee kaksi annosta aikuiselle.

 

Tämä tuorepuuro on tavallisen kaurapuuron tavoin ihana pohja, jota voi aina muokata haltesssaan. Kookosmaidon tilalle käy aivan hyvin esimerkiksi kauramaito, kanelia voi lisätä tai kardemumman jättää pois. Chia-siemenet kannattaa pitää, ne kun ovat pullollaan tärkeitä ravintoaineita! Teimme tätä mun siskoni kanssa yhdessä ensimmäistä kertaa ja meitä molempia mietitytti miltä maistuu kylmä puuro, mutta aivan turhaan, super herkulliselta nimittäin!

En kannata mitään kerralla elämä kuntoon -diettejä tai kuureja, mutta haluan askel ja resepti kerrallaan siirtyä  kohti puhtaampaa ruokavaliota. En myöskään usko ehdottomuuteen tai siihen, että kielletään itseltään kaikki epäterveellinen ja herkut kokonaan. Ainakaan mun kohdalla se ei ole toiminut vaan kieltäminen on saanut aikaan vain enemmän herkuttelua, haha. Parhaiten motivaattorina minulle toimii se olo, joka paremmasta ruuasta tulee. Ajattelen, että kun ruokavalio on pääpiirteittäin kunnossa, voi sitten hyvällä omallatunnolla sallia itselleen myös niitä pizzoja ja muita herkkuja kohtuuden rajoissa. Siltä pohjalta olen ottanut asiakseni myös tämän aamupaloista huolehtimisen. Kun huolehdin itselleni aamupalaa josta tulee hyvä olo, ehkä jossakin vaiheessa muistan syödä aamiaisen joka aamu.

Onko sulla jokin helppo ja terveellinen luottojuttu? Kerro se mulle, näitä kaivataan aina lisää! Ja hei, huippua viikonloppua! ♡

 

- Reetta