Mitä hyvinvointi on mulle?

Mitä vanhemmaksi tuun, sitä enemmän oon kiinnostunut hyvinvoinnista. Tai en tiedä liittyykö se ikään juuri mitenkään, jos ei lasketa sitä, että lihakset ei pysy ihan yhtä vetreinä venyttelemättä kuin lapsena. Tän pimeän kauden aikana oma hyvinvointi on vain korostunut. Jottei kaamosmasennus iskisi, niin olen panostanut niihin asioihin, mitkä tekee mut iloiseksi.

Oon lähiaikoina miettinyt mitä hyvinvointi mulle tarkottaa, ja miten sen harjottaminen mun arjessa oikein näkyy. Liikunta tulee monelle varmasti mieleen hyvinvoinnista ja se on mullakin osa sitä. Oon kuitenkin vähentänyt pakonomaista ja rutiinimaista saliharjoittelua ja siirtynyt enemmän joogan puolelle. En päätä välttämättä etukäteen milloin harjoituksia teen, vaan teen niitä silloin kun kroppa tuntuu kaipaavan lisää vetreyttä ja venyttelyä. Välillä kroppa taas tarvii kunnon rääkkitreenin ja silloin juoksen matolla tai nyrkkeilen bodycombatin tahtiin.

Vapaa-ajan harrastukset ja tekemiset on musta myös isossa osassa hyvän olon tekemisessä. Mä tykkään lukea lehtiä, tehdä sudokuja, katsoo hyviä sarjoja, kuunnella musiikkia ja piirtää. Musta niitä on hyvä tehdä aina kun kerkeää, joka päivä ei välttämättä pysty, mutta mitä useammin sitä parempi. Tai lähinnä kyse on varmasti siitä, että harrastukset ovat tasapainossa pakollisten tekemisten, kuten kodinhoidon ja töiden kanssa.

Mun mielestä myös hyvä ruoka voi olla osa hyvinvointia. Mä ite tykkään kaikesta makeesta ja herkuista ja koenkin, että välillä pieni herkuttelu parantaa mun hyvinvointia. Kuulostaa varmaan just siltä, että hukutan murheet herkutteluun. :D Mutta liiallinen itseltään kieltäminen ei ainakaan paranna mun hyvinvointia.

Varmaan kaikilla näillä on yhteistä se, että ne vievät ajatukset pois ikävistä tai arkisista asioista, kuten töistä tai siivoamisesta. Varsinkin kun ne arkisetkin asiat tuntuvat synkemmiltä näin pimeänä aikana ja niitä arjen ilon pilkahduksia, kuten luonnon värikkyyttä tai auringonpaistetta ei ole enää paljoa saatavilla. 

Mulle hyvinvointi tarkoittaa enemmän kuin, että urheillaan hurjasti ja syödään superterveellisesti. Se voi ajoittain olla just päinvastaista ja liittyykin mulla ainakin nykyään paljon enemmän mielen hyvinvointiin kuin fyysiseen. Vaikka sitäkään ei sovi mielestäni kokonaan unohtaa. Balanssi näiden välillä on kuitenkin hyvä olla. Se ei aina tarkoita 50-50 asetelmaa, vaan riippuu paljolti yksilöstä. Mulla se balanssi on tällä hetkellä varmaan 30 fyysinen - 70 mielen hyvinvointi. Ensi keväänä balanssi voi olla täysin erilainen. Silloin voi olla, että kroppa huutaa enemmän unta, kasviksia ja juoksulenkkejä.

Tärkeintä on osata kuunnella itseään!

Mikä on sulle se juttu, joka vie ajatukset pois tästä syksyn harmaudesta? Mitkä asiat parantaa sun hyvinvointia?