Päiväunilla

Meillä nukkuu päiväunia jokainen perheenjäsen. Osa nukkuu päivittäin, osa ehkä kerran kuussa. Lapsilla päiväunet, eli päikkärit, eli torkut kuuluvat jokaiseen päivään, toisella jopa useita kertoja päivässä. Itse huomaan usein köllähtäväni unille samaan aikaan lasten päiväunen kanssa. Välillä otetaan niitä hirmuisen tehokkaista power nappeja, välillä maataan räkä poskella useampi tunti. Kissa on sitten taas ihan oma lukunsa. Hän suhtautuu torkkumiseen erittäin vakavasti.

Itselleni päiväunet ovat lepoa, mutta myös tapa rentoutua ja pysähtyä silloin, kun arki alkaa puskea päälle liian kovalla jyrinällä. On harvoja asioista, jotka rauhoittavat paremmin, kuin päiväunet lämpimän peiton alla, mahdollisesti lapsi kainalossa tuhisemassa. Jotta tämä nyt kuullostaisi vielä kornimmalta, kerrottakoon että aika usein laitan vielä spotifystä soimaan jotain aaltojen kohinaa tai steel pan-lurituksia. Olenpa joskus vakavasti harkinnut suihkulähteen hankkimista yöpöydälle. Kissa varmaan tykkäisi..

Kissa päiväunilla. Ohi saisi ajaa vaikka panssarivaunulla (jolla niin usein olohuoneessamme ajellaan) ja tämä tyyppi ei heräisi.

Onko päikkäreiden nukkumisesta sitten mitään hyötyä, vai pitäisikö nuo hommat jättää pikkuväelle?

Oikeanlaisista torkuista on, mutta ne pitkät taas eivät ole se kaikken paras vaihtoehto. NASAn tekemän tutkimuksen mukaan oikeaan aikaan otetut, oikean mittaiset päiväunet lisäävät valppautta ja tarkkaavaisuutta huomattavasti. Teoriaa oli testattu sotilaslentäjillä, joten uskon että samaa voi jossain määrin soveltaa myös väsähtäneisiin äiteihin (ja isiinkin). Päiväunet parantavat reaktioaikaa, sekä muistia ja joillakin (kuten allekirjoittaneella) ne toimivat eräänlaisena minilomana ja rentoutushetkenä. (Lähde: terve.fi)

Valppauden ja tarkkaavaisuuden paranemisen lisäksi, onnistuneiden päiväunosten positiivisiksi vaikutuksiksi on listattu mm.:

  • Lisääntynyt kärsivällisyys
  • Matalampi verenpaine (ilmeisesti jo torkkujen miettiminen toimii samalla tavalla)
  • Parantunut muisti 
  • Luovuuden lisääntyminen
  • Sydänsairauksien ennaltaehkäisy (Lähde: Me Naiset)

Kuinka kauan sitten kannattaisi nukkua? Omat, useaan kertaan toistetut kokeet ovat todistaneet, että ei ainakaan kahta tai kolmea tuntia. Ellei sitten ole tarkoituksena saavuttaa krapulaa ilman pisaraakaan alkoholia. Itselleni tuollaisista unista aiheutuu sen verran vaikea kooma, että siitä ei herätä mikään turvalliseksi luokiteltu määrä kahvia, eikä noista terveysvaikutuksistakaan ole läsnä yksikään.

Internet kertoi pikaisen kyselyn tuloksena, että paras pituus päiväunille on noin 10-30 minuuttia ja paras ajankohta on noin kolmen aikaan iltapäivällä. Syvään uneen pääsylle riittää hyvin 15 minuutin unoset, 30 minuutin nukkumisen aikana päästään jo kunnolla vaipumaan unien maailmaan. Jos unet venähtävät 90 minuutin mittaisiksi, pääsevät aivot ja keho lepäämään kunnolla ja uni on verrattavissa yöuneen. Pitkän unen haittapuoli on kuitenkin nimenomaan pöhnäisenä herääminen ja mahdolliset vaikeudet nukahtaa illalla. Ehkä voisi olla hyväksi tähdätä tuohon puoleen tuntiin. Ja sen puolen tunnin jälkeen voisi kokeilla ihan oikeasti nousta ylös, eikä painaa herätyskellosta torkkua..

Näillä ohjein olen saanut itselleni parhaat päiväunet. Tosin tänään perheen nuorimmainen oli sitä mieltä, että välipala-automaatti ei unta kaipaa. Moottoriveneen lailla pärisevä nassikka ei tuudittanut samalla tavalla uneen, kuin valkoiseen hiekkarantaan suhisten kuohuva aallokko. Tosin, välillä pelkkä paikallaan makaaminen tekemättä mitään rentouttaa kummasti. 

Päikkäreiden jälkeen taas on paikallaan päiväkahvit. Päiväunien jälkeen olen usein aika varma, että suomen kielen kaunein lause ei ole "Rakastan sinua", vaan "Kahvi on valmista!".

Päiväunosten jälkeen maistuu päiväkahvi. Cheers!

Tälle päivää on päiväunien aika jo ohi, jo huomenna kannattaa oikaista hetkeksi. Miksi ihmeessä työehtosopimuksissa ei ole mainintaa siestasta? Haloo!

Ensi kertaan,

Toodles!