Kaupan alan kilpailukyky ja kuluttajan työtaakka

Kävimme eilen paikallisessa automarketissa ostamassa ananaksen. Toimijuus kaipaa tarkennusta: isäntä valikoi ananaksen sillä aikaa kun itse punnustelin varhaisperunoita (niitä ruotsalaisia mollukoita, jotka maistuvat vetelältä savimaalta ja ovat ympäri, ämpäri, nostokoneen viiltelemiä).

Tänään grillasimme ja etelän hetelmää viiltäessään isäntä huomasi, että se on kokolailla läpimätä. Yhden yön ihmettä oli tuskin ehtinyt tapahtua.

Mitä hyvä vaimo tilanteessa tekee? Sättii tietenkin miestään siitä, ettei se ole (taaskaan) pinnistellyt ja ponnistellut löytääkseen hyvän, ellei parhaan, grillaushedelmän. Mies on siis (taas) vain kävellyt ananaslaarille, ottanut ensimmäisen käteen osuneen möhkäleen ja punninnut sen. Onhan tämä nähty ennenkin. Minä olen meillä se, joka osaa katsoa päiväykset rahkapurkeista ja kaivaa lommottomimmat omenat alimmasta laatikosta....

Miksi ihmeessä minä toimin näin!? Miksi ihmeessä minä kuluttajana hyväksyn sen, että hevi-osaston vastaavan työt on sälytetty ostajalle, tässä yhteydessä isännälle? Miksi minä yleensäkään hyväksyn sen, että mädät ananakset ovat myynnissä?

Kaupat ovat lähestulkoon aina auki, työntekijöiden lisiä on joissain paikoin leikattu ja joustavuuden nimissä täydet viikkotunnit muutettu osa-aikatyöksi. Ihan vain siksi, että joku toinen saa ostaa mätiä ananaksia kellon ympäri.

Yksi mätä ananas on tietenkin yksittäistapaus. Ei kuitenkaan ole montaa päivää siitä, kun ei-vanhentunutta hiivaa piti paikallispuodista erikseen kysyä. Tiskissä olleet sisarukset kun olivat ohittaneet parhaat päivänsä jo päiviä sitten. Tarkkana saa olla myös leipähyllyllä ja jugurtteja ostaessa. Yliyksinykertaistaenhan kysymys on siitä, että minä teen työt ja joku toinen saa palkan. Näin se kilpailukyky ja tehokkuus kasvaa.

Mietippä tätä siis seuraavan kerran, kun kiikuttelet aterian päätteeksi astioita keräilykärryihin. Kenelle maksat palvelumaksun ja kenelle työt kuuluu. 

Ei ole montaa vuotta siitä, kun jossain helsinkiläisessä omanarvontuntoisessa marketissa oli kampanja: "Jos löydät meiltä vanhentuneen tuotteen, saat vastaavan itsellesi ilmaiseksi". En löytänyt, vaikka välillä ajatus houkuttelikin. Eipä toimisi tänä päivänä tuo kampanja, tulisi kauppiaalle kalliiksi. Ossuuspuodissakin.

Ps. Palaute mädästä ananaksesta on jo annettu kaupan suuntaan.