Mikkeliläiset "asiakaspalvelijat" voitaisiin korvata rahanottoroboteilla

...eikä palvelutaso siitä laskisi. Kaupoissa siis. Vaikka myyjien tilalla olisi pelkkiä rahanottorobotteja.

Kolme esimerkkiä tältä aamulta:

Esimerkki yksi: Dressmann.

Mies katsoo farkkuja, myyjä seiniä. Mies valitsee farkut sovitukseen, myyjän valinnoista en tiedä. Mies sovittaa farkkuja ja  löytää sopivan kokoiset, nyt tarvitaan vain oikeaa väriä. Mies marssii hyllylle ja toteaa, ettei oikeassa värissä ole kokoa. Myyjä tallustaa paikalle. Kysyy, miten voi auttaa. Mies sanoo farkkukoon, jota ei ole pinosta löytänyt. Myyjä sanoo: "ei ole". "Se on yleisin koko, sitä ei ole". Jösses, mikä kehäpäätelmä! Yleisin koko, niin sitä ei ole! Nyt on kyllä tilauskirjojen haltija tehtävänsä tasalla! Toivottavasti on edes hyvä tyyppi. Se tilauskirjailija.

Dressmannissa on pöydällinen lumppuja -70%. Suurin pino kokoa S. Jos liikkeen tavoite on saada varasto kiertämään ja tilata sitä, mitä asiakkaat ostavat, ei voida hurrata onnistumisen edessä.

Dressman on ketjuliike. Myyjä ei ehdota, että asiakkaan haluamaa tuotetta tilattaisiin jostain toisesta liikkeestä. Ei ole.

Carlssonin yläkerrassa toimiva Halonen ottaa 10e (!!!) siitä, että tilaa tuotteen toisesta Halosesta. Mieletöntä markkinamiesälyä! Ei ole tullut tilattua.

Esimerkki kaksi: Stadium.

Etsimme verkkapukuja koossa 120m ja 140 cm. Myyjillä on omat puuhansa. En kuule eioota enkä löydä verkkareita.

Olen pullukka ja tottunut siihen, etten saa urheiluliikkeissä palvelua. Se on ihan luonnollista, sillä jumppavaatteiden koot loppuvat nelikakkoseen. Muiden ei ole sopivaa harrastaa liikuntaa. Rikoot on riskillä rumat ja urheiluvaateliikkeiden on pidettävä huoli siitä, etteivät läskit liiku. Ainakaan julkisesti. Eikä julkisesti kenenkään seurassa.

Esimerkki kolme: TopSport.

Jatkan edelleen verkkapukujen etsimistä. Myyjä kysyy, mitä etsimme. Verkkapukuja. Myyjä ohjaa meidät rekille, jossa ei ole mitään tarvitsemaamme. Ei niitä verkkapukuja ole. Niin. Sellaista se on.

TopSport on ketjuliike ja toimintatavoiltaan samaa tasoa edellisten kanssa.

Sellainen kauppareissu tällä kertaa.

Mikkeliläisille myyjille ei ole avautunut, mikä on myyjän ja kassakoneen ero. Ehkä ihan hyvä niin.

Jos jotain tiettyä tuotetta ei ole, niin voisiko myyjä esitellä jotain vastaavaa. Ei oo ja lähdetään lätkimään. Onko kysymys tuotetiedon puutteesta vai viitseliäisyydestä?

Ja ihmekkös tuo, kun katukuvaa katsoo. Autiota liiketilaa kaikkialla. Kauppakeskus Akselista puolet tyhjänä, Stella tulee hyvää vauhtia perässä. Kivijalkaliikkeissäkin palaa sammuneet valot. Sanotaan, ettei kauppa käy, kun asiakkaat eivät saa parkata tunniksi kadunlaitaan. Juuri näin. Eiköhän se ole palvelun puute, mikä asiakkaat ajaa verkkoon ja muihin kaupunkeihin rahojaan kuluttamaan.

Seuraavaksi suuntaamme vaateostoksille Jyväskylään. Sitä ennen tilaan tarvitsemamme verkkapuvut Budget Sportin verkkokaupasta.