Vanhemmat, vaatikaa perusteluja!

Eilisessä postauksessani käsittelin Rantakylän yhtenäiskoulun tulevien ekaluokkalaisten jakokäytäntöä. Hämmästelin sitä, miten oman asuinalueemme lapset on roiskittu kaikille neljälle rinnakkaisluokalle. Käsitykseni perusopetuksen yhteisöllisyyttä tukevasta tehtävästä ei istu yksiin koulun omien toimintakäytäntöjen kanssa.

En arvannutkaan, miten kiehtovaan maailmaan pääsin käsiksi. Olen kohdannut närkästystä ja kannustusta ja ainoa varma asia on, että jatkan valitsemallani tiellä. Minä olen SE HANKALA VANHEMPI, joka haluaa perustelut asioille. Virkamiesmaailmassa ei voida paeta "pedagogisiin syihin", jotka eivät palaudu konkretiaksi.

Yhtä asiaa jäin erityisesti ihmettelemään. Tehtyjen luokkajakojen taustalla on vaikuttanut mm. vanhempien tekemät ilmotukset tyyliin "meidän kallea ei laiteta naapurin villen kanssa samalle luokalle". WHAAAAT!!! Jos esikoulussa olevat lapset ovat niin vahvassa vihasuhteessa keskenään, ettei saman luokan käyminen onnistu, on kysymys ihan jostain muusta kuin kallen ja villen välisistä suhteista. Jä tätä vanhempien provokatiivista kuraa ammattikasvattajat kuuntelevat!

Käsittämätöntä! Ja jos sattuisikin niin, että kahden pojan välinen väkivalta tai väkivallan uhka olisikin kriisiytynyt näin pahasti, olisi hoitoon ohjattava poikien lisäksi ehkä joku muukin. Aloittaisin kotioloista.

Olen näihin vuosirenkaisiin nähnyt jo niin paljon lasten kautta käytävää äitien valtapeliä, että mitta alkaa täyttyä hyvin pienestä. Kipeät vanhemmat syötävät lapsilleen totuutena valheita, manipuloivat kaverisuhteita ja yhdessä kieroillen nauttivat, kun toisten lapset jää ulkopuolelle. Tiedän, mistä puhun.

Olen varma, että taustalla "paras kaveri/inhokki" -listojaan rehtorinkansliaan kiikuttaneet äidit ovat hiljaa. Niinhän he ovat vanhempainilloissakin. Ei paljon ääninäytteitä irtoa.

Hauska detalji sekin, että luokkajaot menee esiopetukseen tiedoksi vasta sitten, kun joku vanhemmista ne sinne toimittaa.

Mikä muuten on koko eskarivuoden merkitys? Olemme koko lukuvuoden kuunnelleet, miten tärkeää alueellinen yhteistyö on mm. lasten kouluunlähtöjen turvaamisen näkökulmasta. Rinnakkaisluokkaisuushan voi tarkoittaa sitä, että meillä koulu alkaa klo 8, naapurilla klo 9 ja kadun toisella puolella klo 10. Näistä lähtökohdista onkin helppo tehdä mielekkäitä työ- ja koulusiirtymiä.

Pienoinen yllätys oli myös se, vuonna 2016, että luokkajaoissa painotetaan edelleen sukupuolten tasaista jakautumista. Kiltit tytöt eteen nyhertämään ja vilkkaat pojat taakse mekkaloimaan. Ymmärrän, että jakosuhde 18 tyttöä/1 poika ei välttämättä ole ihannetasapaino, mutta mielekkäitä välimuotoja varmasti löytyy. Jos niitä halutaan etsiä.

Älkää huoliko, ei tämä mikään uusi juttu ole. Ihan viimevuotiseen malliin mennään. Onhan se yhteiskunnallisesti tärkeää, että AVISsa töitä riittää. Työllisyystalkoiden hengessä: Vanhemmat, vaatikaa perusteluja! Tai ottakaa kaikki annettuna. Ihan miten vaan.