Pienen budjetin traikkuremppa

Kuten aiemmassa lastausongelmia käsittelevässä kirjoituksessani mainitsinkin, niin keväällä ostettua traikkuani odotti kunnon muodonmuutos leikki! Opiskelijabudjetilla rahaa ei aivan älyttömyyksiä irtoa, joten tässä todellakin pienen budjetin vinkit ainakin omasta mielestäni merkittävään ilmeen kohotukseen :) Tällaisen projektin saa kasaan kolmessa päivässä, luojan kiitos sillä tajusin tarvitsevani traileria uuden hevosen hakuun jo alkuviikosta... Teimme itseasiassa kaikkia asioita hieman päällekkäin, mutta selkeyden vuoksi olen tähän jakanut eri vaiheet eri päiville.

Kustannukset:

- 3l Cello talomaali, 1l Teknos pohjamaali, tela, maalikaukalo, 3 pensseliä ja maalarinteippirulla  = 70e

- Hiomakone Motonetistä  = 50e
(suosittelen kuitenkin vuokraamaan kunnon laitteen, päivävuokra lienee n. 15e kieppeillä)

- Pölykapselisarja Motonetistä  = 20e

- Mahdolliset teippaukset  = 100-150e

Ja tällainen työmaa meillä olikin sitten edessä.....

Kaunis maalipinta. Ja ei, se ei ole pois pyyhittävää likaa, vaan maalipinta...

 

Projektipäivä 1.

Otettiin kaikki irtoavat osat kopin sisältä ulos, eli etu- ja takapuomit sekä väliseinä. Kumimatto rullattiin myös ulos. Saatiin painepesuri lainaan, ja ihan vesipesulla kävin läpi kaikki pinnat ulkoa ja sisältä. Maalattavat pinnat oli tarkoitus käydä hiomakoneen kanssa läpi jokatapauksessa, joten jos koppi olisi ollut puhdas olisin varmaan jättänyt tämän vaiheen välistä. Hiomapöly likaa sen kuitenkin. 

Synkkä sisäpuoli painepesurin puhtaana.

 

Ulkopinnat oli tarpeen hioa, sillä vanha maalipinta oli lohkeillutta ja kylkeen maalattu sininen raita haluttiin myös saada hiiteen. Muuten lopputuloksena olisi ollut uuden maalin alta paistava vaaleansininen raita.... Sisäpinnat taas olivat liukasta filmivaneria, jotka hiottiin maalin pysymisen parantamiseksi.

Kävimme kysymässä Ramirentiltä vuokralle hiomakonetta, jota ei sillä hetkellä ollut saatavilla. Minä niin kovin kärsivällisenä ihmisenä päätin, että hiomakonehan sitten ostetaan, mutta mahdollisimman halvalla. Pitihän se koko kevään pihalla seisonutta koppia päästä työstämään JUST TÄNÄÄN! Ja näinpä Motonetistä lähti mukaan Skil -merkkinen 49 euron epäkesko hiomakone. Suosittelen vakaasti, tai siis kädet täristen, vuokraamaan jonkun hieman asiallisemman laitteen. Tämän kyseisen koneen kanssa käsivoimia joutui käyttämään suhteellisen paljon, ja käsiin johtuva tärinä nykytti hermoissa ihan oikeasti vielä seuraavana yönä sekä häiritsi sormien pintatuntoa. Ihan kuin käsissään olisi pidellyt tuntitolkulla laidunlankaa, jossa kiertää sopivan hellä sähkö... No, maltti on valttia ja kantapään kautta ja mitä niitä nyt taas kaikkia olikaan! Eli oppikaa virheistäni! :D

Hiomisen jälkeen pölyt pitää vähintään rapsia harjalla pinnoilta pois tai ihan pyyhkäistä, muuten se kaikki sekoittuu maaliin.

 

Projektipäivä 2.

Sitten maalia pintaan! Astelimme maalikauppaan ja tilasimme kaikista halvinta vaneritrailerissa pysyvää maalia. Saimme Cellon maalarinvalkoista talomaalia. Ensin kävimme läpi ulkopinnat. Mieheni sai lennossa idean, että pitäisikö tuo sinkitty runkokin maalata valkoisella. Olin ehdottomasti samaa mieltä, ja ulkonäöllisesti se oli todellakin oikea ratkaisu. En nyt siinä sitten alkanut tutkimaan internetistä miten talomaali mahtaa kestää joka säässä sinkittyjen osien päällä, en halunnut että tulee paha mieli... Joten, katsotaan ja mahdollisesti kantapään kautta opitaan mutta nyt ainakin hyvältä näyttää! ;)

Ulkopintojen maalaus oli sinänsä helppoa, sillä pohjasta jäi hionnan jälkeenkin vielä aikalailla valkea. Kaksi maalikerrosta antoi siis todella tasaisen ja kauniin valkoisen pinnan seinille. Myös sinkityt osat maalattiin pensselillä kahteen kertaan, kolmas kerta olisi varmaan peittänyt pienetkin pensselinvetojen jäljet mutta mie pihistelin maalin kanssa... Jäljet eivät kuitenkaan näy kuin läheltä tutkiessa, joten kallistuin noudattamaan budjettia.

Ensimmäistä lohkoa maalaamassa!
Toinen puoli kahteen kertaan maalattuna.

 

Sitten oli vuorossa pohjamaali sisäpinnoille. Rautakaupassa myyjää jututettuamme päädyimme ostamaan pohjamaalin liukkaita filmivanerista olevia pintoja varten. Vaikka pinnat hiottiin karheammiksi, halusin silti antaa lisävarmistusta maalin pysyvyydelle. Lätkin ensin pihalla makaavan väliseinän toisen puolen pohjamaalilla ja istuuduin auringon lämpöön odottelemaan kuivumista. Selailin säätiedotusta ja huomasin, että huomenna sitten sataakin kivasti koko päivän. Katsastin väliseinän ja ihmettelin sen litimärkää ulkomuotoa. Ulkoseinien pintamaali oli kuivunut hyvin rivakasti! Vilkaisin purkin kylkeä, JAAHAS kuivumisaika 16h.....

Eli, jos tarvetta käyttää pohjamaalia niin suosittelen etukäteen varautumaan pitkään kuivumisaikaan... Tuli vähän kiire saada kaikki pihalla levällään olevat osat ja kopin sisusta siihen kuntoon, että ne saisi kopin sisälle suljettujen ovien taa sateelta suojaan. Ehdin onneksi vapaapäivän ansiosta saada sisätiloihinkin pohjamaalit, luukut kiinni ja kuivumaan! Käytännön syistä jätin muutamankymmentä senttiä sisäseinien alarajaan filmivaneria sellaisenaan. Hevosenkakka kun näyttää vähän ikävältä valkoisella maalipinnalla. Rajasin suunnilleen suoran viivan maalarinteipillä ja lopputulos oli todella hyvä. Valitettavasti väliseinän jouduin maalaamaan kokonaan valkoisella sen huonon kunnon vuoksi.

Ensimmäiset pohjamaalit, traikun väliseinä
Iloinen, likainen pohjamaalin lätkijä ja hänen Happy Joe!

 

Sisäseinien pohjamaalit.

 

Projektipäivä 3.

Vielä viimeistelyt loisteliaaksi lopuksi! Nyt oli siis vuorossa pintamaali sisätiloihin. Maalien riittoisuus oli kyllä laskettu just eikä melkein, kaikki meni mutta kaikki saatiin maalattua! :D Tasaisemman pinnan halutessaan olisi toki sisäpinnat voinut maalata pintamaalilla kahdesti, itse pihinä päätin pintojen olevan riittävän hyvät. Epätasaisuutta kyllä paikoin näkyy tumman pohjan vuoksi, mutta ajaa asiansa. Kopista tuli valoisampi ja siisti! Lopuksi iskettiin vielä perus pölykapselit uudistamaan ulkoasua, ja revittiin kulahtanut hevoskuljetustarra kopin etuosasta pois.

Vasemmalla pohjamaali + yksi kerros pintamaalia, oikealla pohjamaali. Yhdelläkin kerroksella pintamaalia tulos oli siis ihan mukava :)

 

ENNEN JA JÄLKEEN (klikkaamalla saat kuvat isommiksi):

Pienelläkin rahalla voi siis saada paljon aikaan, muutos on mieletön sekä kuskin häpeäpunastelun että hevosen viihtyvyyden kannalta! :) Itse aion vielä laittaa jotkut hevosaiheiset teippaukset molemmille puolille koppia, sekä takaluukkuun huomiokyltin hevoskuljetuksesta. Myöskin katto varmaan pääsee maalattavaksi syksyllä, kun puoliso palailee kouluun. Olen todella tyytyväinen lopputukseen ja suosittelen lämpimästi muitakin tarttumaan toimeen.

Kuitenkin vielä pari olennaista vinkkiä....

- kunnollinen hiomakone, terkuin nykyttävät ja tunnottomat kädet

- aurinkorasva...............

Asentaja ihte, ei juuri ollenkaan likaisena ja palaneena :D